söndag 28 december 2014

Julen 2014 - sjuk Nova

Dags att bearbeta det som hänt och vad är då bättre än att skriva ner allt vi varit med om. 
Lilla Nova råkade ut för en kraftig förkylning som gav en obehaglig hosta. Den 21:e tog jag henne till vc men de tyckte jag skulle åka till barnakuten eftersom hon är så liten. Sagt och gjort. Besöket gick snabbt, läkaren lyssnade på hennes lungor och skrev ut aromir. 

Den 22:e blev Nova sämre, fick ganska hög feber på 39,5 och 1177 sa åt oss att det är ok om hon är trött och slö med tanke på att hon är sjuk. Och att vi inte behövde oroa oss eftersom hon varit hos doktorn dagen innan. 

Den 23:e blev Nova ännu sämre. 39,8 graders feber vid lunch och jag fick sitta med henne i soffan hela dagen eftesom hon inte kunde ligga själv utan mig. 
Vid 17 kom alla gäster, vi åt, tomten kom, vi öppnade klapparna, spelade spel och höll igång till 23.30. Nova sov sig igenom hela kvällen från 20.00 och vaknade bara en gång på natten. 

Den 24:e kändes det inte längre ok. Hon va så slö och magkänslan sa åt mig att hon behövde bli undersökt igen. Ringde 1177 som ringde tillbaka efter någon timme. 
Hon bör åka in. Sagt och gjort.. Vid 10 var vi på akuten, hela familjen. 

När vi kom in hade hon 40,6. Två timmar efter Ipren! Vilken tur vi va på plats annars hade jag nog svimmat av !! 
Hon va så slö då.. Nu ingås man att oj, Nova är ju faktiskt jätte dålig!! 
 Täta kontroller gjordes av sköterskan. Det togs urinprov, kontrollerade syresättning mm. Det dröjde många timmar innan vi fick träffa läkaren. Tror klockan var runt 15... 
Det var värre med Nova än vi någonsin trott... Nova hade fått Rs virus!! 
Hon hade blivit så uttorkad av sin snabba anding samt febern att hon var tvungen att läggas in. Vårt lilla barn?! Skulle bli inlagd? Inlagd?! 
Att få följa med in genom de där dörrarna  kändes så konstigt... Och in på ett eget rum. Jag har bara legat på sjukhus när jag fött våra barn så på något konstigt sätt kändes det som att man låg på BB igen. Samma lukt och känsla som för 6 månader sen. 
Nåja.. Väl inne på vår eget rum hade klockan blivit 18!! 
De började med massa kontroller på Nova samt satte sond. En platsslang som de förde in genom näsan ner till magsäcken. 
Allt gick väldigt snabbt och man hann inte med. Minns att de gav en hel del information och allt var så luddigt.. Jag hängde inte med på något alls. Minns hur jag frågade samma saker om och om igen och de tittade frågande på mig. 
Efter en halvtimme lämnade dem rummet, Patrik och neo hade åkt hem och där satt och sondmatade min lilla bebis!! Tårarna rann men sedan tuffade jag till mig igen. 

Vi låg på sjukhuset från onsdagen till lördagen. Dagarna smälter samman men Nova var såå dålig. De fick ge henne Ipren och alvedon konstant. Hon hann bli ledsen eller kokande het halvtimmen innan hon fick ha alvedon och Ipren, trots  hon gick på full dos. Hon låg bara på vårt bröst de första dagarna. Vi skulle ändra läge på henne efter i och med att slem hon hade i halsen men hon orkade inte sitta upprätt. Ville bara ligga.
Hon var tom i blicken, halvöppna ögon och inte ett leende eller en tindrande blick syntes av de första dygnen. Hon var verkligen jätte sjuk. 
Jag kände så igen mig i "prinsessan Louise från Ekerö's blogg". Har läst en blogg om en flicka över året som försöker bli frisk från leukemi. Har följt bloggen i 6 månader och helst plötligt var det jag som låg med min bebis på sjukhus, med sond i näsan, med storebror och pappan hemma i huset. Väldigt märklig känsla och nu förstår jag dem ännu mer för vad de går igenom. Även om det för oss bara var för några dagar. 

När Nova skulle äta, amma eller försöka sig på flaskan så hostade hon och fick så ont. Hon kunde inte svälja. Sedan la hon ner huvudet på min bröstkorg och somnade igen. De första dygnen sov hon bara. 

Men så vände det på fredagkväll.. Hon satt upp i sängen och va glad! Äntligen! 
På lördagen kändes hon pigg och åt ett helt mål utan problem och vi blev utskrivna vid lunchtid. 

Neo mötte upp oss på akuten för att ta blodprover eftersom han hade feber (för övrigt andra gången på EN vecka). 
Nu har vi gjort det där.. Det där med sjuka barn. Det vill vi inte vara med om igen. Tänker extra mycket på alla de sjuka barnen som faktiskt inte kommer hem så fort. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar