tisdag 4 juni 2013

Lydnadstävlingen

Tänkte bidra med ett inlägg för mina vänner i hundvärlden men ni andra får självklart stanna och läsa ni med ! 

Jag tävlade för första gången lydnad med Ebba. Jag tävlade en gång med vilda för nästan fyra år sen. Poäng mässigt va det nog samma. Ynka 77 poäng men jag hänger absolut inte läpp för det. 

Jag va väldigt nervös. Yes! Men inte sådär överdrivet att jag mådde illa, nä, jag va sådär nervös som när man fryser fast man är varm, är du med? 

När vi valde våra nr fick jag såklart nr.1. Först ut av nio. Men, tänkte direkt, det är bra, då hinner jag inte bli mer nervös. 

Det va oerhört nyttigt att se hur en tävling går till igen. Här va ju typ fem? ringar bredvid varandra och massa publik och folk. Typ som på utställning. Men ringarna va betydligt större ! 

Vi började med platsliggning. Det är det jag visste skulle gå bra. Hon reser sig aldrig, möjligtvis börjar nosa i marken och kryper något steg men inte mer. 
 Men efter halva tiden, så reste hon sig upp och lunkade bort till mig.
: 0p

Då tänkte jag, okej.. Där tappade vi 40 möjliga poäng och blir troligtvis inte godkända och där försvann nästan pressen.. Vilket kändes skönt! 

När de sen va min tur så började hon med att hoppa upp mot domaren , och fick därför en : 5p

Sen va de linförighet, de som jag trodde skulle gå sämst! För ibland får jag inte full fokus och då har jag inte alls med henne.. Men de gick så jäääkla bra och jag vart sååå nöjd! Jag va så stolt över vår fina linförighet! : 7p

Läggandet, ja då ställde hon sig istället. De händer ofta på träningen också. Därav : 0p.

Inkallningen gick bra.. Men, hon springer förbi i full fart så de måste vi jobba på : 8p

På ställandet va hon osäker och gick med ett par steg innan hon stannade. : 0p

Apporteringen gillar hon ju inte! MEN hon tog en främmande apport i munnen och det är jag tacksam för!! : 5p 

Hoppet gick bra ! : 7,5

Helhet : 8p 

Jag är svin nöjd!! Nu vet jag vad vi måste träna på, var de finns avdrag och anmäla oss till nästa tävling. Utan mål, så tränar man inte lika mycket ! :). 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar