tisdag 28 augusti 2012

Smisk & stark sås!

Har börjat följa Nanny på 4:an. För er som inte vet så är det en kvinna som hjälper familjer med disciplin på deras barn.

Ungefär som Cesar Millan eller "it'se me or de dog".

I dagens avsnitt så tillrättavisar hon en pappa som använder sig utav våld och tabascon.

Har bara sett 10 minuter in i programmet men visst är det sjukt?
Slår barnen med sked och stark sås i munnen om de inte lyder.

Själv tycker jag det är svårt att veta när man ska vara sträng. Jag vill inte vara en sådär morsa som gapar och skriker på mitt barn! Samtidigt som det är MINST lika illa med föräldrar som låter barnen göra vad dem vill och inte vill skälla på dem inför andra.

Neo får inte lov att stänga av och trycka på tv'n. Han får inte heller röra datorn.

Vissa hade kanske valt att ta undan datorn men vi vill kunna ha den framme.
Hur får man en 10 månaders bebis att förstå att man inte får lov att röra?
Han kryper fram till tv bordet, ställer sig upp, stoppar fingrarna i munnen, tittar på oss, tittar på objektet..de börjar killa i fingrarna, om vi säger "ajaj", så låter han bli en stund tills han inte längre kan hålla fingrarna i styr och till sist slocknar TVn. NEJ säger vi! Och han kan då gnälla till, bli arg eller ledsen.
I de flesta fall låter han bli men ibland kan han inte stå emot de förbjudna.


2 kommentarer:

  1. Nu ger jag mig ut på djupt vatten men jag tänkte dra en paralell med hundar (ursäkta mig) men som faktiskt även stämmer in på människor. Och då mest troligt även på barn... Negativ uppmärksamhet är också uppmärksamhet och han trycker kanske på knapparna för att han får det just då när ni bara sitter där och glor på tvn och är "tråkiga". :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket möjligt! Det har varit så sen han började Hasa sig fram, vägguttagen va mest intressanta för där fick man inte lov att vara ;)

      Radera